Monday 6 January 2014

Fikirkan BOLEH!!


Tak ramai orang boleh berfikir positif dalam semua perkara.  Hidup akan susah kalau kita fikir susah. Tapi kalau kita fikir senang, semua kerja jadi mudah, kita pun tak marah-marah.

Pernah tak kita terjumpa dengan situasi macam ni? Ada seorang suami hadiahkan isterinya sebuah rumah 3 tingkat. Keadaan pertama, boleh pulak isterinya marah-marah kepada suami, mengomplen nanti penat naik tangga la, susah la nak masak kat tingkat 1, nak tidur pula kena naik tingkat 3. Ish ish ish. Si suami sudah berasa tak seronok. Patut ke tu? Jom kita tengok keadaan kedua pula.  Bila suami hadiahkan rumah 3 tingkat tu, isterinya memuji hadiah yang diberikan. “Alhamdulillah, besar ya rumah ni. Hmm, dapur tingkat 1, bilik pula tingkat 3. Boleh la ayang kuruskan badan kalau hari-hari turun naik tangga  macam ni hihi..”. Si suami tersenyum mendengar kata-kata isterinya.

Anda bayangkan. Kasihan kan si suami yang beristerikan perempuan seperti keadaan pertama tadi? Sudah lah tak berterima kasih, dikutuknya pula pemberian suami tu. Betapa bahagianya pula si suami yang berada dalam keadaaan kedua tadi. Si isteri bersikap memahami dan berfikiran positif dengan pemberian suaminya.

Saksikan pola persilangan pemikiran positif dan negatif berdasarkan dua keadaan terbabit. Pemikiran negatif hanya membenihkan kebencian dan menambahkan rasa ketidakpuashatian manakala pemikiran positif mengundang kebahagiaan dan mencambah kebahagiaan. Mudah kan?

No comments:

Post a Comment